4 skäl till att gratis ger framgång

För tjugo år sedan hade de flesta skrattat om du hade berättat att du ville bli miljonär på att skriva om din vardag på nätet och att artiklarna skulle vara gratis för alla som ville läsa. För den som följt bloggarnas utveckling vet vi att de personerna hade satt skrattet i vrångstrupen vid det här laget. Idag vet vi att det finns gott om människor som lever av sina bloggar, antingen indirekt genom att använda dem som en säljande kanal eller indirekt för att marknadsföra sig själva och sitt varumärke. Men det slutar inte där: På Youtube finns oändlig och gratis tillgång till underhållande videoklipp som kan förgylla en tråkig söndag för vem som helst. Youtube är också en källa till nästintill oändlig kunskap där den vetgirige kan lära sig hur man bäst bygger en hemsida, ljussätter sin studio eller skapar dekorativa svanar av ett helt vanligt äpple.

Dagstidningar -gratis

 

Andra medier har fått hänga på så gott de kunnat. Dagstidningarna går idag att läsa mer eller mindre gratis och även de klassiska veckotidningarna har förstått värdet i att erbjuda gratis artiklar via webben. Det har gått så långt att kända människor får betalt för att vara bloggens ansikte utåt och tydligen ligger det ett stort värde i att blicka in i våra folkkära artisters vardagsrum. Nackdelen är förstås att det kan ta lång tid innan pengarna trillar in och att det är en vansinnig konkurrens för att synas. Jag har redan varit inne på värdet av gratis, men här kommer fem anledningar till att gratis marknadsföring är den bästa:

4 tips för att lyckas

1. ”Det finns inga gratisluncher”. Det ligger mer sanning i uttrycket än vi tror. Kulturellt skapar gratis en skuld hos oss och vi är mer benägna att ge något tillbaka när något är gratis. Det kan ske indirekt, genom rekommendation eller att prata positivt om varumärket, men de allra flesta vill kompensera oss för värdet de har fått.

2. Det ger chans att skapa en personlig relation. PR-byråer betalar stora pengar för att skapa en känsla av att de förstår oss. Att ge bort innehåll gratis är avväpnande och innehållet behöver inte vara säljande.

3. Det ger chans att marknadsföra andra produkter på ett smidigt och nästintill omärkligt sätt.

4. Det skapar trafik. Företag är villiga att betala miljoner för att synas på rätt plats. Att ge ut gratis material till utvalda människor gör att företagen försäkrar sig om att de riktar sig mot just sin kundgrupp i framtiden.

Vill du ha fler tips på människor som ger ut saker gratis? I Sverige har Olof Röhlander lyckats fenomenalt genom sin hemsida www.upphopp.se och internationellt är Brendon Burchard en strategisk pärla.

Posted in Framgång, Inspiration and tagged , , , , , , .