8 sekunder att göra ett intryck

Du skriver ett personligt brev till företaget som utannonserar den perfekta tjänsten för dig. Det kostar flera timmar att formulera, omformulera och be din partner, mamma eller vän att tycka till. Kanske letar du efter den perfekta bilden att klistra in. En där du ser så där skönt avslappnad ut men inte full (för visst ser man rätt snygg ut på semesterbilderna?). En bild som berättar att du är en seriös anställd som ändå kan tillföra något nytt. Sedan en rubrik. Lite säljande förstås. Men inte för mycket. Till slut inser du att det inte blir bättre än så här. Det tar en kvart att lägga upp en profil på jobbsökarsajten. Klar, äntligen! Klick. Mailet är borta. Hopplöst förlorat till rekryteraren på andra sidan internet.

Och sedan. Hos rekryteraren. Klick. Ditt brev syns på skärmen. Brevet du lagt flera timmar på att finslipa. Snabb scanning över skärmen. Klick. Borta. 8 sekunder, nu nästa mail. Det är så lång tid det tar innan du är förpassad till tack-men-nej-tack-mappen. I alla fall enligt boken ”What color is your parachute?” av Richard N Bolles.

Ett personligt brev är inte mer än ett inbjudningskort i stil med ”kom på mitt kalas” där du bjuder in andra för att få veta mer om dig. Problemet är bara att det är flera andra (runt 100-250 stycken faktiskt enligt boken ovan) som också har kalas. Klart att du måste sticka ut på något sätt och svara på en viktig fråga: Varför ska du komma på mitt kalas och inte på Signes i klass 2B (du vet, hon med de ljusa lockarna som har en kanin och våningssäng)?

De flesta är bra på att svara på vad de erbjuder. Kanske fiskdamm, prinsesstårta och skattjakt i trädgården. Kul för en del, men inte för den som ville bowla. Eller gunga. I denna artikel lär du dig hur man kopierar egenskaper ur en jobb-annons till sin fördel. Kanske borde det stå: ”Om du kommer på mitt kalas så får du spela fotboll som du älskar. Det finns en jättestor fotbollsplan där jag bor och du kan få spela forward så står jag i mål. Eller på ren svenska: ” anställer du mig får du den lagspelare du söker och en person som har arbetat i många år inom [sätt din yrkeskategori här]. Det betyder att jag kan leverera den höga kvalité ni på [företagets namn] eftersöker direkt.”

Eller något sådant. Åtta sekunder är hur som helst allt du får. Se till att nyttja tiden väl.

 

Posted in Arbete, Rekrytering and tagged , , , , .