Affären vet mer om dig än din partner

Det där med marknadsföring är otroligt spännande av flera anledningar tycker jag. Dels har jag ett lång förflutet inom sälj och butik, både som säljare och som ledare, dels har jag ett nästan ohälsosamt intresse för att förstå hur vår hjärna fungerar och hur det kommer sig att vi vet att vi inte vill ha/behöver vissa produkter men ändå fortsätter köpa dem. 

Jag fascineras över att min dotter ofta går runt och sjunger på trallvänliga reklamjinglar och att jag själv alltid köper samma sorts bomullspinnar som mina föräldrar gjorde när jag växte upp. Men allt det där är gårdagens nyheter. Idag behövs mer än så för att locka till sig kunder, vilket har gjort att i stort sett alla retailföretag har en avdelning som mäter kundernas shoppingmönster. Det värsta är att de känner oss så bra att de ett halvår innan vet vad vi kommer göra på semestern, om vi har barn, vad vi jobbar med och hur benägna vi är att köpa chips (och vilken tid på dagen). Företag i USA kan med hjälp av vårt köpmönster avgöra om vi har bråkat med vår partner eller om barnen ska åka bort på lovet.

Om inte det imponerar så kan företag idag berätta att människor är gravida innan de själva vet om det. Några exempel: en 23-årig kvinna i USA köper en viss typ av body lotion, en väska stor nog att innehålla blöjor, en blå matta och zink samt magnesium. Sannolikhet att hon väntar tillökning? 87%. En pappa i USA skällde vid ett tillfälle ut en affär som skickat reklam om blöjor till hans dotter som vid den tiden fortfarande gick på High School. Ett par dagar senare visade det sig dock att dottern hade en viktig sak att berätta för sin pappa…

Tänk hur långt det kan gå, exempelvis kuponger på tamponger anpassat efter kvinnors menscykel, kondomer till semestern eller rabatt på en bok om att gå vidare samma dag som partnern gör slut. Det låter osannolikt, men informationen finns där för den som vill analysera den, det har inte minst lojalitetsprogrammen sett till. Även internet hjälper förstås till. Gå in och titta på ett par snygga byxor på en klädbutik så kan du vara nästintill säker på att samma byxor kommer att dyka upp i ditt reklamflöde på Facebook senare under dagen.

Frågan är hur vi ska förhålla oss till det. Är det bra att få rabatt på det vi faktiskt handlar jämfört med kuponger som inte intresserar oss alls? Är det läskigt eller imponerande att vår lokala butik skickar ”grattis till pojken” innan vi hunnit berätta det för våra föräldrar? Är det spännande att vår lokala butik vet när vi tröstäter (och varför), när vi byter jobb och att vi alltid försöker gå ner i vikt i januari (och misslyckas i april)? Oavsett vilket så är jag säker på att framtiden kommer bestå av än mer riktad reklam och kanske ser framtiden ut som i filmerna, med personliga reklamskyltar som interagerar med oss när vi går förbi och hälsar på oss med förnamn.

Mer om vanor kan du läsa i boken "The power of habit" av Charles Duhigg

Posted in Arbete, Beteendevetenskap, Psykologi and tagged , , , , , , .