Därför ska du alltid bjuda på lunch

Jag nätverkar ofta med olika människor, mest för att jag tycker att det är roligt att träffa nya personer, men också för att jag på senare tid har insett vilket värde det finns i att känna människor inom olika branscher, kulturer och med olika bakgrund. Gemensamt för dem alla är dock att de är drivna inom sitt område och de är på väg mot sina drömmar (vill du äta lunch eller fika med mig, maila och berätta varför vi bör ses)

Vem betalar?

Men så är det dilemmat. Ska var och en betala för sig själv, eller ska jag bjuda? Vad säger jag när personen halar upp plånboken och säger ”jag tar det här”. Har jag styrt upp mötet eller om jag förväntar mig framtida affärsplaner ihop så bjuder jag alltid om jag kan (hinner). Faktum är att en person som vill betala gör mig en rejäl otjänst genom att langa fram kortet. Förklaringen är en enkel psykologisk faktor: när vi har fått något av en annan person så står vi i en kulturell/psykologisk skuld till den personen.

table

Välgörenhetsorganisationer och mobilsäljare

Jag har skrivit om det förr, men det är därför många frivillighetsorganisationer ger gratis rosor till förbipasserande och det är därför mobilsäljare ger gratis godis när vi går förbi. De flesta tänker att de då lika bra kan skänka en slant tillbaka eller åtminstone lyssna på vad mobilsäljaren har att säga. Vips så har chansen till återbäring ökat markant. Det fina är nämligen att det inte tycks vara värdestyrt hur mycket människor ger tillbaka. Återbäringen är alltså oftast högre än den initiala investeringen. Och även om personen bara känner sig nödgad ”att bjuda nästa gång” så sätter det igång en process: personen måste tänka på dig efter mötet, boka in en ny lunch och dessutom komma ihåg mer grundfakta om dig än om ni aldrig skulle ses igen. Se därför till att du är snabb fram till kassan nästa gång du äter lunch med någon som har en bättre  framtid i sina händer.  Det kommer inte fungera varje gång, men långt över hälften av gångerna har ett möte lett till något mer. Vill du inte stå i skuld till någon och vill träffas helt förutsättningslöst (du kanske inte heller vill ses igen) så är strategin var-och-en-betalar-för-sig allra bäst.

Andra sätt att ge saker ”gratis”:

  • Har du LinkedIn, se till att du skriver positiva omdömen/recensioner om tidigare chefer eller andra nyckelpersoner
  • Var personlig: ta med en tidning och berätta att du tänkte att personen skulle uppskatta den där artikeln på sida 5. Ge dock inte bort något som är för stort eller inte känns spontant. Glöm inte: värdet får inte vara för högt.
  • Anteckna när du har träffat en person. Tycker personen om att spela golf eller titta på film? När du till slut blir bjuden på middag (för det blir du), ta med en förpackning av hens favoritgolfbollar istället för en blomma eller köp en speciell bok.
  • För ihop kontakter: ”Vet du, jag tycker att du ska träffa X, jag tror att hen skulle kunna vara en tillgång gällande det här”

Pssst… fundera på fler tillfällen du får något ”gratis” och vad givaren har för agenda bakom. Godisskålen på mässor, tidningsprenumerationer…

 

Posted in Arbete, Beteendevetenskap, Psykologi and tagged , , , , .