Framgång och glädje genom att hälsa rätt

I en kurs i kundvård fick jag veta att vi får max fem hej per dag. Det är en tragisk siffra, inte minst eftersom de flesta arbetar för företag som har fler än fem medarbetare inom samma kontor och att vi ovanpå det pratar i telefon och träffar familj och vänner.

Skillnad på hej och hej

Vi borde få långt fler hej en vanlig dag, eller hur? Utbildningen gick ut på att genom att vara en ”hejande” butik så kunde vi skapa något unikt som gör att kunderna blir sedda mer hos oss än de blir hemmavid. Något som den undersökningen dock inte tog upp var hur de fem ”hej”-en gavs. Var det ett energilöst ”hejhej” när vi gick hemifrån på morgonen? Ett ”hej” i förbifarten av en stressad kollega? Ett ”hej” när vi kommer hem följt av en irriterad mening som ”varför kan du aldrig tömma diskmaskinen innan du går hemifrån”? En trött hälsning från en irriterad kund, eller kanske ett ”hej” från chefen innan han eller hon kallar in oss på kontoret?

Slentrian-hälsningar

Jag köper det. Att hälsningsfraserna ofta blir slentrian, att det blir som ”tack för maten”, en vana, en repertoar för passa in. Och orden får då förstås samma mening för mottagaren som den får för oss. Men behöver det verkligen vara så? Tänk vad lite energi det skulle krävas att bara ändra hälsningsfraserna till entusiasm. Göra något annorlunda, något lite galet för alla vi möter. Utan att ändra någonting annat i vår personlighet eller hur vi pratar, tänk vilken skillnad det där hejet trots allt skulle göra. Första intrycket -eller kanske det sista. Oavsett vilket så kommer du sticka ut bland alla som inte hälsar alls eller gör det av gammal vana. Jag har provat följande:

”Älskling, jag har saknat dina varma läppar mot min mun, välkommen hem!” (det ledde till ett skratt från min man)

”Men hej, börjar du tidigt idag med, jag blir så glad när jag lämnar till dig! ” (till min dotters fritidspedagog)

”Hej allihop! Guuud vad härligt att vakna upp till det här vädret” (till mina anställda)

”Jag blir så himla glad att du väljer att handla hos mig” (till en kund)

love

Glättigt? Visst, det kanske inte passar alla och vi måste förstås mena det vi säger på ett grundläggande plan. Att göra en hälsningsfras lite längre ger dock så mycket mer än den där extra sekunden det tar att säga den, oavsett vad du väljer att göra. Prova gärna själv, har du en partner hemma så bestäm dig för att hälsa på ett annat, hjärtligare sätt under en veckas tid. Variera frasen från dag till dag. Utvärdera sedan vad som hände och fundera på andra situationer du kan göra samma sak.

 

 

Du vet väl att du genom att prenumerera på mitt nyhetsbrev får häftet ”10 sätt att leva livet rikare”, 27 sidor om att skaffa ett rikare liv både ekonomiskt och genom personlig utveckling. Du hittar formuläret på startsidan. 

Posted in Älska dig själv, Beteendevetenskap, Framgång, Personlig utveckling and tagged , , , , , .