Gör hemläxan och nätverka smartare

På många sätt är jag en nybörjare på att nätverka. Jag är alldeles för hämmad av sociala koder och jag har svårt för att bara trava fram till en klunga med människor och ta plats på ett sätt som varken signalerar desperat galenpanna eller kusinen från landet. Men är det något jag förbluffas över när andra människor som inte känner andra möts så är det två saker:

1. Det egna intresset misstolkas.

2. De har inte gjort sin hemläxa.

Det egna intresset

Människor nätverkar för sin egen vinning, det förstår jag. Det hela är egentligen ett säljsamtal där båda parter vill få så mycket ROI (avkastning på sin investering) som möjligt. Det fina med världen är att det inte alltid behöver innebära att en person tar något av en annan, utan ett samarbete kan innebära en vinst för båda. Många jag möter börjar samtalet enligt bästa krängar-manér och berättar allt om sin produkt (oftast sig själva) innan de, när samtalet lider mot sitt slut, avsluta med ett avmätt ”Såå… vad sysslar du med då?” Det här blir fel på flera sätt. Om vi ska prata säljsamtal har personen ingen möjlighet att trycka på unika säljpunkter som jag nämnt. Exempel på detta kan vara ”Precis som du berättade om ditt företag har många av våra kunder problem med digital marknadsföring, och det är verkligen något jag brinner för”. Utan att veta vad människan vi står framför vill och behöver ha blir det svårare att sälja oss själva. På samma sätt kan vi inte utröna om personen vi möter har något värdefullt att hjälpa oss med om vi inte lyssnar.

Hemläxan

Ofta när jag går på ett event vet jag på ett ungefär vilka människor som kommer vara där. Det gör att jag har ett utmärkt tillfälle att ta mig förbi mina största konkurrenter genom att läsa på om dem innan. På nätet finns det massor av information om de flesta människor och det är lätt att skapa sig en uppfattning om fritidsintressen, mål i livet, livssituation och liknande. På samma sätt är det vettigt att läsa på om ett företag innan vi försöker sälja in oss själva till dem. Få saker imponerar så mycket som om en person utifrån kan anknyta till företagets visioner och säljsiffror.

 

 

Posted in Personlig utveckling and tagged , , , .