Gör inte ledarskap så svårt

Jag fick häromdagen kommentaren från en person i rekryteringsbranschen att det är svårt att hitta bra ledare. Personen har säkert rätt.  En del av utmaningen är nog att det inte går att definiera en bra ledare med hjälp av en punktlista eller genom nyckelkompetenser.

På samma sätt kan vi ju inte bedöma en sjuksköterska endast efter hens förmåga att sätta dropp på en patient. Att jobba med människor kräver konstant anpassning efter både unika situationer och människors personlighet. Det ger i sig ett oändligt antal kombinationer att förhålla sig till. Som ledare ställs du ständigt  inför nya utmaningar som aldrig är lika något du upplevt förr. Det är för övrigt en del av charmen med yrket, att jag alltid måste bli bättre idag än jag var igår.

Trots detta så hävdar jag att vi gör ledarskap alldeles för svårt.  Jag tror att det räcker långt med att ställa sig tre frågor varje dag på arbetet:

Känner sig mina medarbetare sedda och viktiga?

Det innebär både att de får feedback när de gör något som inte stämmer överens med företagets arbetssätt eller värderingar men självklart även erkännande när de gör något bra. Att bli sedd handlar också om att någon ser och agerar utefter livet i stort. Det kan vara en chef som håller reda på när man fyller år, eller lyssnar när det behövs och sedan följer upp på det.

Inför alla beslut: vad är mest lönsamt för företaget ur ett kort -och långsiktigt perspektiv? 

Det kan vara bekvämt att fatta beslut som gynnar den egna rollen, den egna karriären eller den egna personligheten. Det är också lätt att fatta beslut jag tagit många gånger tidigare -för att jag vet utfallet. Jag har i ett extrem-fall föreslagit en åtgärd på ett företag jag arbetade inom som skulle innebära att jag förlorade mitt jobb. Anledningen? Jag kunde se att vi kunde göra det bättre med en annan typ av organisation.

Lägger jag min tid på det som är viktigt? 

Dum fråga kanske. Men vi gör gärna saker vi alltid gjort. Det handlar inte om lathet, men hjärnan belönar rutiner eftersom det kostar att göra nytt, annorlunda eller svårt. Om jag står inför ett val att fylla i en rapport med deadline om en vecka eller ringa till en anställd som precis förlorat sin pappa i cancer så bör valet (i mitt tycke) vara enkelt. Ändå är det lätt att skydda sig med möten, deadlines eller mail för att slippa göra det där jobbiga. Jag brukar utmana mig själv med att säga nej till möten ibland. Jag har också testat att be om att skjuta fram en deadline en dag  när tiden är emot mig. Fungerar utmärkt.  Underskatta inte vad något som tar tio minuter idag kan resultera i om två år.

Betyder det att jag alltid lever som jag lär? Absolut inte, det är klart att jag också tar den enkla vägen ut. Ibland oftare, ibland mer sällan.

Själv kallar jag mig aldrig en bra ledare, mest för att jag inte tror att det går att bedöma själv. En del är älskade av sina anställda men når aldrig resultat. Andra ledare når ekonomiska resultat men förbrukar människor som engångs-servetter. Jag hoppas dock att min nyfikenhet för att förstå människor på ett individuellt plan, min tävlingsinstinkt och vilja att alltid utvecklas kommer göra mig till en bättre ledare imorgon än vad jag var igår. Mer kanske inte behövs.

Posted in Arbete, Ledarskap, Rekrytering and tagged , , .