Göra sig av med dåliga vanor

Jag har en nyhet till dig. Oavsett vilka dåliga vanor du just nu har så kommer du aldrig att bli kvitt dem, det säger forskningen. Kul start på måndagen va? Men lugn, det är inte så illa som det låter. I boken Power of Habit samlas kända och mer okända forskningsresultat om vår mänskliga hjärna och reder ut vad det är som gör att vi fortsätter göra saker som är skadliga för oss gång på gång. Det handlar om alla områden i livet, oavsett om vi pratar om att bita på naglarna, röka eller företag som fortsätter att gå i samma fälla. Gång på gång…

Vi människor är vana vid vanor, utan dem skulle vårt liv helt raseras. De flesta kan vittna om att de tar sig till jobbet varje morgon utan att egentligen tänka, och många har upptäckt att de ibland varit på väg till jobbet en lördag, trots att de egentligen skulle till affären. Genom att automatisera stora delar av vår vardag så finns det kraft och energi kvar för vår oss att tänka kreativt eller lära oss nya saker. Men så är det dåliga vanor… Jag vet inte hur många gånger jag har försökt sluta med saker i min vardag. Jag är rationell hela vägen: jag kan förstå att en näve ostbågar inte berikar mitt liv. Jag kan förstå att det är skadligt för min hälsa och att jag inte behöver dem för att må bra. Men sedan står man där med handen i påsen iallafall. Och nu har jag alltså läst att den här vanan är omöjlig att bli av med. Kul.

I en mätning med före detta överviktiga personer som hållit sin nya, hälsosammare vikt under en lång tid, kunde man vid en scanning av hjärnan fortfarande se att de områden i hjärnan som sysslar med belöning fortfarande toppade när försökspersonen utsattes för stimuli i form av onyttig mat, något som inte skedde med personer som alltid varit smala. Men något annat hände också. En annan del av hjärnan kickade in och ”skrev över” den andra reaktionen, vilket gjorde att personen kunde motstå den fettdrypande hamburgaren eller tårtan. Med andra ord: vi kanske inte kan eliminera dåliga vanor, men vi kan skriva över dem genom att skapa nya. För att göra det gäller det att analysera vad belöningen av det dåliga beteendet är. Låt oss säga att en person röker. Det är inte cigaretten i sig själv som lockar, utan kanske lugnet som sprider sig i kroppen, den friska luften utomhus (ironin i det) eller ett avbrott från arbetet tillsammans med kollegor. En person som vill lyckas med att sluta röka bör alltså hitta ett annat sätt att få samma stimuli. Kanske att lyssna på ett avslappningsband när röksuget smyger sig på, eller dra lätt med naglarna över armen för att skapa välbehag. Ta en kopp kaffe med en kollega. En person som vill träna kan skaffa sig en vana att exempelvis bada bastu efteråt. Känslan av välbehag kommer att skapa en trigger att träning är roligt om personen gör det tillräckligt många gånger. Det blir ett positivt beroende för hjärnan.

Vår hjärna är en helt fantastisk apparat, men ibland är den lite felprogrammerad för att fungera optimalt. Det är uppmuntrande att vi faktiskt kan göra något åt det när vi förstår hur den fungerar.

Posted in Bokrecension, Framgång, Hälsa, Inspiration, Psykologi and tagged , , , , , , , , , , , , .