Nyårslöfte? Du kanske börjar från fel håll

Har du något nyårslöfte? Det har faktiskt jag, även om jag mer kallar dem årsmål än nyårslöften. Jag försöker att inte glömma bort några delar av mitt liv, så jag sätter mål för samtliga områden enligt coachingmodellen jag lärde mig genom ICC-certifieringen:

  • Hälsa
  • Ekonomi
  • Romantik/sex
  • Familj och vänner
  • Karriär
  • Kul och återhämtning
  • Personlig utveckling
  • Bidrag till samhället

Om man inte delar upp det så här är det annars stor risk att man satsar allt på ett kort och rätt var det är sitter man där med det fina huset, den höga lönen men utan någon att dela det med. Eller tvärtom: kanske saknar man medel för att kunna ge sina barn möjligheter att se världen. Kanske har man en fantastisk partner men har ångest varje gång man sätter sig i bilen på väg till arbetet (känner du dig tom trots att du ”har allt” är det garanterat någon av punkterna ovan som haltar).

Atomic Habits

Just nu läser jag en relativt ny bok som heter ”Atomic Habits” av James Clear. Han menar på att goda vanor ger oss frihet istället för tvärtom. Tänk dig själv: genom att borsta tänderna varje morgon på autopilot så har du energi över till annat och du skapar också bättre munhygien för framtiden. Människor som tränar behöver inte hitta tid till det, det går lite på autopilot. Människor utan träningsvanor kommer däremot behöva betydligt mer energi för att komma iväg. Ju mer vi kan automatisera bra beteenden och minimera dåliga, desto mer energi har vi till allt det andra.

Men hur är det då med årsmålen (eller nyårslöftena)? Låt oss säga att vi vill komma i form. Kanske väga X antal kilo eller kunna ta X antal kilo i bänkpress. Om vi tittar på bilden här bredvid kan vi ganska snabb konstatera att båda hamnar i kategorin ”Utgång”. Arbetar vi dessutom efter SMART-metoden och ger målet en deadline, ser till att det är attraktivt och realistiskt så är vi väl hemma? Eller? Utmaningen enligt Clear är att vi applicerar en vana som vi inte nödvändigtvis identifierar oss med. Vi kommer fortfarande tycka att det är godare att äta pizza än grillade grönsaker. Vi kommer fortfarande att tycka att den nya säsongen av ”Billions” (kommer i april sägs det) är mer spännande än en skivstång. Då spelar det ingen roll hur tydliga mål vi har. Vanan kommer ha mycket svårare att sätta sig. En hälsosam person kommer inte ens värdera om den ska äta pizza eller sushi på lunchen, den bara gör. En tränande person frågar sig inte om den ska träna utan om den ska träna innan eller efter middagen. Den bara gör.

Därför kanske nyårslöftet istället bör vara:

”Jag är en [fyll i egen värdering] person, jag väljer att [fyll i lämplig vana]”

Sedan får man köra den som ett mantra i huvudet tills man tror på det själv. Värt att testa iallafall. Glöm inte att inkludera alla aspekter i livet. Sedan två dagar är jag numer en hälsosam person. Rik har jag förresten varit länge. Det syns bara inte på kontoutdraget. Än.

 

 

Posted in Bokrecension, Framgång, Hälsa, Personlig utveckling, Psykologi and tagged , , , , .