Vad alla säljare borde göra

Jag läste ett inlägg på en blogg riktad mot journalister eller blivande sådana. Bekant för många som någon gång intervjuat människor är de klassiska frågorna Vem? Vad? När? Hur? Varför? Men krävs det inte mer än så för att bli en framgångsrik journalist? Författaren till artikeln menade på att radarparet Filip och Fredrik är bättre än många skrivande journalister med massor av års erfarenhet. Anledningen? De ställer frågor många undrar men ingen vågar ställa. Frågor som berör våra största tabun i samhället och definitivt går utanför det som kallas för ”vanligt folkvett”.

De duktigaste säljarna

De duktigaste säljarna jag känner verkar ha en rättframhet som inte hindras av sociala koder och de sätter inte sina egna värderingar i paritet med kundens. Jag har exempelvis hört säljare som utan att blinka har visat en 80-årig man en spel-dator eller den dyraste tvättmaskinen på marknaden. Lurendrejeri eller härligt fördomsfritt om det är rätt produkt för kundens behov? Och varför inte? Varför ska vi förutsätta att vi vet bättre än kunden? Så länge man inte lurar på någon något under falska premisser så tycker jag att alla kunder förtjänar att få reda på hur hela marknaden ser ut.

Lyssna aktivt

Den här förmågan går förstås att träna upp, men jag har märkt att en naturlig nyfikenhet verkar vara ett utmärkande drag som sammanför människor som Filip och Fredrik eller bilhandlaren nere på hörnet. De ställer förstås massor av öppna frågor, men orden som kommer efter ”Vad, Vem, Hur, Varför” är inte inövade från en journalistblogg eller ett säljblad. En duktig säljare spinner vidare på det kunden säger och lyssnar aktivt. De går på djupet och nöjer sig inte med att skrapa lite grann på ytan. Vi ska inte lura oss själva: klart att de här människorna åker på kängor ibland och är hatade av några få, men i det stora hela så behöver de bara lyckas i 80 % av fallen för att vara mediasuccéer, supersäljare, entreprenörer eller vad de nu valt att göra.

 

Posted in Arbete and tagged , , , , .