Varför-generationen

När jag utbildade mig till coach så fick jag veta att ”Varför”-frågor kan vara väldigt utmanade och uppfattas som fientliga om man inte har rapport (uttalas rapåår), dvs anknytning/förtroende med den man coachar. Frågan kan helt enkelt uppfattas som ifrågasättande även om så inte är fallet. Jag har tänkt mycket på det där.

För några veckor sedan var jag på en ICA-butik som bland annat stoltserar med ett av det största vegansortimentet i hela Sverige. I tillägg är butiken både miljömärkt och har ett gigantiskt utbud med ekologiska produkter. ”Men säljer det då?” frågade jag klentroget. ”En del. Men butiken har ökat sin totala omsättning med minst 10% årligen sedan vi började” sa handlaren -inte utan viss stolthet i rösten.

Han förklarade vidare att de anpassar sig efter generation X och Z, eller som han uttryckte det: ”Generation Varför”. Det är unga konsumenter med stor kunskapsbas som inte alls fått lära sig att ordet ”Varför” kan uppfattas som provokativt.

”Mina kunder ställer ofta frågan ”Varför” när de är här och handlar. En del handlare känner sig hotade, vem är konsumenten att ifrågasätta varför vi säljer både ekologiska bananer och vanliga? Men jag ser det inte så. De vill inget illa när de frågar. Kan jag och min personal ge ett bra svar så nöjer de sig med det och är då en väldigt prisokänslig grupp konsumenter med en annan typ av lojalitet än det vi är vana vid. Jag tror inte att man ska vara rädd för att få ett varför, för det utvecklar affärerna. Värre är det med den gamla tidens konsument som knöt handen i fickan men aldrig återvände”

Vegansortimentet är med andra ord inte drivande i butiken, men genom att erbjuda det och därmed svara på kundens frågor som gäller långsiktighet, klimatpåverkan etc. så har han knutit en stark målgrupp till sig och sin affär.

Av alla öppna frågor är ”Varför” möjligtvis den tuffaste att få, men också den mest utvecklande. Som jag ser det finns obegränsade möjligheter att leva ett rikare liv för den som vågar vända den inåt.  Här kommer några utmanande frågor att reflektera över i helgen:

  • Varför lever du med din partner och inte med någon annan (eller själv)?
  • Varför går du till arbetet/skolan varje dag?
  • Varför har du de vänner du har?
  • Varför lägger du inte mer tid på att göra sådant som får dig att må bra?
  • Varför skjuter du på att nå dina drömmar?

När du svarar, ansträng dig så att du inte lägger ansvaret på någon annan eller utanför din kontroll. Ett vanligt svar på frågan om arbetet är att ”sätta mat på bordet”. Men för många människor skulle det finnas andra arbeten som både betalade räkningarna och fyllde oss med glädje och energi. Ändå är det inte så de flesta känner på måndagmorgonen. Ursäkter har vi alla många av, men vi kan nog enas om att de knappast hjälper oss mer än att stilla ett dåligt samvete en kortare stund.

Är frågorna tuffa? Det tycker åtminstone jag. Jag har inte ett utarbetat svar själv på några av dem. Men jag har märkt att det hjälper mig framåt att lyfta dem ibland.  Iallafall så länge min inre röst inte fräser ”Därför!”

Posted in Personlig utveckling, Sälj, Vardag and tagged , , .

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *