Win-win på anställningsintervjun

I boken ”7 habits of highly successful people” beskrivs våra olika sätt att samverka med varandra. Privat, professionellt och inom alla andra tillfällen då vi utbyter varor eller tjänster. Den riktigt tävlingsinriktade personen kanske ser win-loose som det bästa medlet för att nå framgång. Jag vinner, du förlorar. Mycket i världen är också utformat på det här sättet, inte minst inom sporten. Vid andra tillfällen kanske loose-win strategin tillämpas. Jag gör något för dig utan att få något tillbaka är utan tvekan grunden för det som kallas martyrskap. Många människor verkar inte heller försöka undvika den här typen av förlust utan ägnar sig åt självuppoffrande handlingar mer eller mindre frekvent. Ibland krävs det dock att vi gör något utan att vinna något på det -iallafall inte mer än en glad partner och tacksamma barn. Vad är då värre än allt det här? Lose-lose är förstås det absolut värsta sättet att göra affärer. Ändå är det inte helt ovanligt att detta inträffar när två envisa människor strålar samman med olika agendor. Resultatet blir att båda till slut förlorar på affären.

Trots allt det här är fler saker än vi tror baserade på win-win strategin. En kund handlar en produkt i en affär (värde) och säljaren tjänar pengar (värde). Vi utför ett arbete för vår arbetsgivare och får pengar för den tid vi säljer.

Vinster och förluster i vardagen

Jag är väldigt intresserad av att odla kontakter, att möta människor som jag inte känner, men som besitter någon typ av kunskap eller andra resurser som jag behöver. I gengäld är det självfallet så att jag ska ha något att erbjuda tillbaka. Sedan jag började nätverka i olika sammanhang har jag blivit positivt överraskad över hur mycket människor är beredda att dela med sig. Jag är helt övertygad om att win-win situationen är den absolut bästa för att skapa bra relationer med människor runt om oss och jag försöker alltid ge så mycket jag kan.

På arbetsintervjun

Det här borde förstås vara självklart, men vid ett tillfälle har det slagit mig hur ofta människor gagnar sig av win-loose strategin. Jag tänker på arbetsintervjun. Under många år har jag intervjuat en hel del människor för olika tjänster. Kanske är det nervositet, kanske är det osäkerhet, men fokuset ligger oftast på det egna jaget. Med andra ord visar man inte vilket värde man har att tillföra företaget utan är mer fokuserad på det egna jaget. Jämför t.ex. meningarna ”Jag är stresstålig” och ”Om du anställer mig får du en person som klarar av det höga tempo som krävs för att vi ska få en effektiv organisation”. Samma sak, olika sätt att skriva dem på. Å andra sidan tycker jag att många företag är dåliga på att berätta vilket värde den anställde får. Det är inte ovanligt att man glömmer prata bonus, kultur och andra unika fördelar med yrket.

Vill du dominera på arbetsintervjun är därför mitt råd: se till att du visar att företaget har en vinst att hämta i dig, men var inte rädd för att ta reda på vad du själv har att vinna.

Posted in Arbete, Bokrecension and tagged , , , , .

2 Comments

Comments are closed.